Positief meerjarenplan bestuur Hasselt met korrel grof zout te nemen

16-12-2025

Met de nodige grandeur en als één ploeg stelden de burgemeester en schepenen recentelijk hun "meerjarenplan 2026-2031" voor: geen belastingverhoging en 165,5 miljoen euro investeringen. U kunt (een samenvatting van) het meerjarenplan zelf nalezen op https://www.hasselt.be/nl/meerjarenplan

Wanneer we daar echter lezen wat deze meerjarenplanning nu precies inhoudt, stellen we vast dat deze vooral bestaat uit algemene bewoordingen en dat ze weinig transparant is in wat er echt gaat gebeuren. Als we diepgaander gaan kijken, is het allemaal schone schijn.

Belastingen

(quote Samen Hasselt: het bestuur geeft ons een verkeerd beeld over haar beleid. De adders zitten onder het gras en de gevolgen hiervan zullen de Hasselaren de volgende jaren in hun portemonnee voelen.)

We stellen inderdaad vast dat de opcentiemen ongewijzigd blijven, namelijk op 7%. Maar de indirecte belastingen en retributies worden wel aangepast en die zien er allesbehalve rooskleurig uit voor onze ondernemers, onze bezoekers en uiteindelijk ook de inwoners van Hasselt en haar deelgemeenten.

Beginnen we met de opcentiemen van 7%. Op welke bedrag worden deze belastingen geheven? We stellen bijvoorbeeld vast dat het kadastraal inkomen sinds 2023 al enorm werd verhoogd, zowel in 2024 als in 2025.

Het parkeerbeleid wordt aangepakt, maar ondanks het uur gratis parkeren en het gratis parkeren in het centrum na 19 uur, is er toch een blijvende hoge kost en ongemak voor de inwoners van de binnenstad. Bovendien zal de wijziging niet leiden tot meer bezoekers na 19 uur, noch tijdens de week, noch in het weekend, wat uiteraard jammer is voor de horeca.

Wanneer we kijken naar de prijzen, stijgt het tarief in Quartier Bleu (van 1,50 naar 1,80 euro/uur) en blijven de andere prijzen ongewijzigd. De parkings die door de stad worden uitgebaat (CCHA, bovengrondse Kol. Dusart, Astridparking) blijven steken op 2 euro/uur, en de Q-parkings op 3,40 euro/uur.

Naast het parkeren worden er ook een hele resem aan retributiereglementen aangenomen, met de clausule dat de tarieven gekoppeld worden aan de gezondheidsindex. Tot voor kort werden de retributies voor een aantal jaren vastgelegd, maar nu kunnen de prijzen enorm stijgen. We spreken hier niet enkel over de rendez-vous huizen, maar over de hele toeristische sector (meer bepaald de stijging van de verblijfsbelasting in hotels en toeristische logies). Daarnaast zijn er ook kosten die voortaan kunnen stijgen door de index: belasting op reclame, nachtwinkels, shops bij tankstations, ambulante handel, markten, kermissen, terrassen… Kortom een heel pak belastingen die de ondernemer uiteindelijk aan de consument zal doorrekenen.

Uiteraard is dit nefast voor de aantrekkelijkheid van Hasselt als stad in vergelijking tot wereldsteden als Brugge, Antwerpen, Brussel, Gent…

Wijziging afvalbeleid

Hoewel het bestuur een deel van de afvalbelasting voor haar rekening neemt, onderneemt ze niks tegen de enorme prijsstijging van Limburg.net.

Uit het jaarverslag van 2024 van Limburg.net (te lezen op https://limburg.net/sites/default/files/generated/components/attachments/Jaarverslag%202024.pdf) blijkt dat ze slechte resultaten behaalt en dit nu wenst te compenseren door 2 extra betalende vuilzakken (keukenafval 2 EUR/rol en tuinafval 2,5 EUR/rol) in te voeren. In dat jaarverslag staat namelijk letterlijk: "De selectieve inzameling van keukenafval, textiel en tuinafval zorgt voor hogere inkomsten via de verkopen van deze afvalzakken."

Bovendien wordt de GFT-container vervangen door de tuinafvalzak, tenzij de burger kiest voor het behoud van de grote container mits onmiddellijke betaling van 85 euro/jaar.

Investeringsbeleid

(Quote Samen Hasselt: investeringen zijn nodig om de noden van de burger te vervullen, niet om de dienstverlening verder te digitaliseren.)

Een gezond investeringsbeleid ten voordele van het welzijn van alle burgers kan enkel toegejuicht worden. Ook hier stellen we een aantal verbloemingen vast:

Ten eerste worden de verzuchtingen van de deelgemeenten zeer zwak ingewilligd. De investeringen worden onevenwichtig verdeeld: 93 miljoen euro wordt voorzien voor het centrum, terwijl de 8 deelgemeenten de som van 72 miljoen euro onderling moeten verdelen.

De argumentatie dat "de grootste diensten in het centrum liggen" is nogal vaag. Over welke diensten gaat het en over welke investeringen spreekt het bestuur? Alvast niet over de dienstverlening, want zowat elk fysiek contact tussen de stadsdiensten en de burger wordt gedigitaliseerd: een digitaal onthaalloket, identiteitskaart op smartphone…

Samen Hasselt wenst echter dat in elke deelgemeente een onthaalpunt komt, waar de burgers blijvend terecht kunnen met hun vragen.

We merken ook dat een aantal voornemens uit de vorige legislatuur worden overgenomen, zoals de stationsomgeving, Corda campus…

Investeren in veiligheid is uiteraard belangrijk, maar de eerlijkheid gebiedt dat Hasselt 21 miljoen euro moet betalen als aandeel in de personeels- en werkingskosten van de Lokale Politie. Dus 3 miljoen euro wordt geïnvesteerd in (werkende) camera's in de deelgemeenten?

De fietszones en het fietsactieplan zijn dan wel positief, maar voor de gewone voetganger én in het bijzonder de minder mobiele medemens (zowel tijdelijk als permanent) is er geen enkele verbetering van de straten en stoepen, geen verbetering van de toegankelijkheid. Samen Hasselt vindt dat hier prioriteit moet worden aan gegeven.

Bovendien is de bereikbaarheid ondermaats, zowel van de deelgemeenten naar het centrum en terug, als in het centrum zelf door de afschaffing van bussen, geen openbaar vervoer in de binnenstad...

Leegstand

(Quote Samen Hasselt: het vorige bestuursakkoord ging de leegstand en sociale huisvesting kordaat aanpakken, laten we dan beginnen met de leegstand van de overheidspanden aan te pakken ten voordele van sociale huisvesting.)

Er worden onvoldoende maatregelen genomen om private leegstand aan te pakken. De retributie is veel te laag, waardoor het voor eigenaars geen probleem is om dure huurprijzen te blijven vragen. Een leegstaand gebouw is bij gevolg geen verliespost.

Bovendien geeft de overheid zelf geen goed voorbeeld. Leegstaande overheidsgebouwen panden behoren tot de lange termijnplanning (voormalige technische dienst aan de Dr. Willemsstraat, politiekantoor aan de Thonissenlaan, gebouwen in beheer van de regie der gebouwen zoals de voormalige politierechtbank aan de Dr. Willemsstraat,…).

Schrijnend wanneer er volgens de schepen van sociale zaken zoveel 'sociale woningen/appartementen' te kort zijn, terwijl we vaststellen dat er zoveel overheidsgebouwen leeg staan.

Sociaal

(Quote Samen Hasselt: het bestuur moet zich focussen op het belang van alle burgers, voor bepaalde maatschappelijke problemen zoals mentaal welzijn en tewerkstelling bestaan er al instanties.)

In het vorige bestuursakkoord stond de bouw van sociale woningen reeds op de agenda. Zes jaar lang werd er niets gerealiseerd.

Wel wil men investeren in de mentale gezondheid van de jongeren. Dit is zeer vaag, zeker vermits de mentale welzijn niet behoort tot de taken van een stadsbestuur, daar zijn andere diensten voor. Ook voor het activeren en toeleiden naar werk bestaan er al andere diensten, bijvoorbeeld de VDAB, de RVA,…

Burgers en deelgemeenten blijven ook in deze legislatuur in de kou staan

De verkiezingsbeloften om te luisteren naar de burgers en om van de stad een thuis te maken, ontaardt in hetzelfde als voordien. Ondanks de afstraffing van het beleid van de vorige coalitie, treedt nu ook CD&V meer naar voren in het bestaande beleid, simpelweg voor een schepenpostje meer. Er wordt dan wel een klein botje naar de deelgemeenten gesmeten met wat geld voor de wijkraden, maar echte burgerinspraak is er nog steeds niet.

Het huidige college van burgemeester en schepenen werken duidelijk verder aan het prestige van het merk 'Stad Hasselt' in plaats van zich in te zetten voor alle burgers van het centrum en de deelgemeenten.