Veiligheid met de burger als prioriteit
In vergelijking met andere provinciehoofdsteden is er redelijk weinig zware criminaliteit in het centrum en de deelgemeenten. Toch is er een groot onveiligheidsgevoel bij vele inwoners. Dit heeft te maken met omgeving rond het station, de aanwezigheid van op- en afritten van autosnelwegen, de korte afstand tot het buitenland (Nederland en Duitsland)…
Ondanks het feit dat de capaciteit van de politie vergroot is door de fusie naar de politiezone Limburg Regio Hoofdstad (304 operationele personeelsleden) blijkt de zichtbare aanwezigheid en hulpbereidheid minimaal.
De fusie heeft geresulteerd dat er nog maar 2 politieposten in heel Hasselt zijn (Zwarte Brugstraat en een post aan het stadhuis (Limburgplein). De antennes in de deelgemeenten werden gesloten.
Er is maar 1 wijkagent per 4000 inwoners voorzien (in 1996 lag dit getal op 1 per 3000 inwoners).
Het politieonthaal is niet meer laagdrempelig (onregelmatige openingsuren, verplicht digitaal afspraken boeken, andere prioriteiten in het zonale veiligheidsplan dan een klant- en mensgericht politiebeleid).
Aanpakken van het onveiligheidsgevoel in bepaalde buurten en aan het station
- Een permanent bewaakte politiepost voorzien aan het station
- Overeenkomst met NMBS en de spoorwegpolitie zodat ook de lokale politie mag ingrijpen bij overlast
- Meer patrouilles in onveilige buurten
Politie is uw vriend
- Klantgerichtheid bij de politie verhogen
- Onthalen fysiek terug bereikbaar: aantal uren in de kleine politieposten van elke deelgemeente / permanent in het hoofdkantoor
- Wijkpolitie: verhogen aantallen en terug centraal tussen de mensen
Menselijk politiebeleid
- Geen boetes om de staatskas te vullen
- Helpen onveilige situaties snel op te lossen
In de eerste helft van 2023 heeft het nieuwe overlastteam van politiezone LRH 941 pv's en GAS-boetes uitgeschreven. Dat zijn er 41 meer dan het volledige jaar 2022. "Sinds 1 januari zijn er vier agenten vast bezig met overlast en dat werkt", zegt korpschef Philip Pirard, die het team nog wil uitbreiden.
Meer politie op straat
- Herziening van het organogram zodat er meer politiemensen zijn die effectief kunnen ingezet worden
- Hasselt telt 1 hoofdcommissaris te veel
Aanpakken van het onveiligheidsgevoel in bepaalde buurten en aan het station
Verandering
Hasselt en de deelgemeenten zijn een redelijke veilige stad in verhouding met andere provinciehoofdsteden in Vlaanderen. Toch is er nog een groot onveiligheidsgevoel.
Oorzaken:
- Locatie station
- treinsporen scheiden Runkst van de rest van de stad
- weinig bewoning in de stationsbuurt
- aanwezigheid politie
- …
Foto station Hasselt
- Aanwezigheid van op- en afritten van de snelwegen
- Snelle vluchtwegen voor criminelen
Carpoolparking Hasselt Zuid
Verbetering
- Voor leegstand en bewoning in de stationsbuurt of minder aangename buurten – zie ons punt ruimtelijke ordening en huisvesting
- Afsluiten van de tunnel buiten de uren van de treinen
- Effectief werkende camera's aan de op- en afritten en overeenkomsten met naburige politiezones en wegpolitie
- Meer patrouilles tijdens de nachturen of meest onveilige momenten
Vernieuwing
- Lichtreclame van de stad aan de donkere kant van het station
- Permanente politiepost in het station
Politiekantoor Zwarte Brugstraat
Politie is er voor U
- Klantgerichtheid bij de politie verhogen
- Onthalen fysiek terug meer bereikbaar: aantal uren in de kleine politieposten van elke deelgemeente / permanent in het hoofdkantoor
- Wijkpolitie terug centraal tussen de mensen
Verandering
- Opwaardering van de wijkpolitie en het ontlasten van niet relevante taken, die eventueel door burgerpersoneel kan worden afgehandeld
- Onthaal – terug meer fysiek bereikbaar – geen regelmaat
Verbetering
- Openingstijden – vaste tijdstippen
- Meer wijkagenten in het straatbeeld, desgevallend ook agenten van politie, bewakingsagenten in de winkelstraten en winkelcentra (deelgemeenten)
Vernieuwing
- Mobiele onthaalposten (bij markten, evenementen,…-
Menselijk politiebeleid
- Geen boetes om de staatskas te vullen
- Helpen onveilige situaties snel op te lossen
Verandering
- Mentaliteitswijziging bij de politieoverheid zelf, de burger is de klant, is degene die zich veilig moet voelen, die moet kunnen geholpen worden
- Wat kan ik Voor U doen mentaliteit
- Niet boetes uitschrijven om quota te halen en de staatskas te vullen – geld gaat naar FOD justitie. We krijgen wel van het verkeersboetefonds, maar dit dekt niet de kosten van het overijverige schrijven
- Mensen die heel even iets moeten laden of lossen niet beboeten, maar even tijd nemen om onveilige situaties onder controle te houden.
Meer politie op straat
- Herziening van het organogram zodat er meer politiemensen zijn die effectief kunnen ingezet worden ten behoeve van de bevolking
- De politiezone LRH telt 1 hoofdcommissaris te veel. Een hoofdcommissaris kost circa 9.000 Euro per maand, een gewone inspecteur 4.200 per maand (bruto + werkgeversbijdrage). Concreet 1 hoofdcommissaris minder, betekent 2 inspecteurs meer.
- Calog efficiënter inzetten als ondersteuning in onthaal- en wijkdiensten.