


Het onderwijs opnieuw aan de top in de EU!
- Onderwijs tot en met op secundair niveau, is bij uitstek één van de domeinen waar lokaal over kan worden beslist.
- De organisatie dichterbij de mensen en de scholen brengen geeft die mensen en scholen veel meer armslag.
- Het lokaal scholenaanbod kan worden afgestemd op de lokale noden.
- Het beheer van gebouwen en de vrijheid om het personeelsstatuut in te vullen kan zorgen voor een betere omkadering en efficiëntie.
- Organisatie van inschrijvingen moet door de schoolbesturen (waarin U kan participeren) beheerd worden. Het is niet aan de stad om te bepalen wie voorrang krijgt. De stad kan enkel facilitator zijn door genoeg plaatsen te voorzien (uitbreiding plaatsen door bijbouwen van lokalen…).
Voor meer kwaliteit in onderwijs
- Administratieve taken van de leerkrachten verminderen door extra administratieve ondersteuning te voorzien en door te ijveren dat de hogere overheden nuttelozen, overbodige administratie afschaft
- Faciliteren bij noodzakelijke aankopen (laptops, ondersteunende software,…)
Voor een goede maatschappelijke vorming
- Onderwijs is meer dan een voorbereiding op de arbeidsmarkt. Onderwijs heeft de taak onze kinderen warm te maken voor de democratie en deelname aan de samenleving. Wie een diploma haalt moet weten wat onze fundamentele waarden en normen zijn en hoe onze democratie werkt. Van wie afstudeert mogen we verwachten de basisvaardigheden voor een zelfstandig leven te kennen: Hoe leningen aangaan, gezinsbudget beheren, huurcontracten afsluiten, verzekeringen…
- De leerstof hoort politiek neutraal te zijn.
Betaalbare topuniversiteiten
- Het universitair onderzoek moet vrij zijn en blijven.
- Als lokale overheid kunnen we enkel faciliteren door een goede bereikbaarheid en de nodige gratis parkeermogelijkheid van de studenten en personeelsleden te voorzien.